Webinar: de vaakst verkeerd begrepen succescriteria uit WCAG 2.1
WCAG is niet altijd gemakkelijke materie. Christophe legt in een webinar uit welke succescriteria uit de WCAG het vaakst verkeerd begrepen worden.
WCAG versie 2.2 zal een nieuw succescriterium brengen over hulpfuncties. Wij helpen je om te voldoen aan het nieuwe criterium 3.3.5 Help.
Eind 2022 wil het W3C de nieuwe versie van de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent uitbrengen. WCAG 2.2 wordt de nieuwe standaard voor het testen van websites en apps op een vlotte toegankelijkheid voor mensen met een beperking. WCAG is ook het normdocument waar websites van overheden en publieke organisaties aan moeten voldoen.
WCAG 2.2 brengt ons wellicht negen nieuwe succescriteria. In dit tweede artikel van de reeks, zoomen we in op het nieuwe criterium over het aanbieden van help en ondersteuningsfuncties. Verder in deze reeks:
Noot vooraf: verwar dit criterium niet met 3.3.5 Help (niveau AAA), dat helemaal gericht is op het voorkomen van invoerfouten.
WCAG hanteert een vrij brede definitie van wat een helpfunctie is. In de praktijk gaat het om deze vormen:
Nee. Het nieuwe criterium verplicht de aanwezigheid van helpfuncties niet. Echter, als er een helpfunctie aangeboden wordt, moet ze wel steeds op dezelfde (consistente) plek terug te vinden te zijn. Dat is in essentie waar dit criterium om draait.
Als je vandaag nog weinig helpfuncties hebt op je website, is het wel een goed idee om dat aanbod uit te breiden. Voor grote organsaties is het een effectieve manier om de druk op helpdesk-medewerkers te verminderen.
Het nieuwe succescriterium vereist dat als er een of meer van de bovengenoemde helpfuncties beschikbaar zijn op je website, ze gemakkelijk terug te vinden moeten zijn. Enkele voorbeelden:
Op zich is het een erg logisch criterium. Als de informatie-architectuur van je website of app al goed in elkaar zit, voldoe je er wellicht automatisch aan. Bevat je website echter nog heel veel versnipperde en moeilijk te vinden help- en ondersteuningsopties, dan is het een goed idee om even orde op zaken te stellen.
💡 Tip: abonneer je op de nieuwsbrief van Eleven Ways om onze andere artikels over WCAG 2.2 niet te missen.
WCAG is niet altijd gemakkelijke materie. Christophe legt in een webinar uit welke succescriteria uit de WCAG het vaakst verkeerd begrepen worden.
Is 84% van de Europese overheidssites ontoegankelijk voor burgers met een beperking of hebben de onderzoekers het bij het verkeerde eind? Wij werpen een kritische blik op het onderzoek.
We willen ons team tijdelijk versterken met een accessibility-expert of front-end-engineer.
We willen onze nieuwe app laten testen door gebruikers met een beperking.
Gebruikers hebben opmerkingen gemaakt over de toegankelijkheid van onze website. Daar willen we mee aan de slag.
Een overheidsklant vraagt ons om te voldoen aan WCAG. Hoe pakken we dat aan?