Digitale toegankelijkheid fiksen met een druk op de knop: te mooi om waar te zijn?
Kunnen overlays je website echt toegankelijker maken, of is het slechts een lapmiddel? Ontdek wat werkt en wat niet!
Als je doof bent maar wél van lekker eten houdt, wat zijn dan je opties? En wat als je Duits niet zo best is, maar je toch dringend een telefoontje moet plegen?
Vorige week maakte ik een foutje bij het afronden van een bestelling in een (Duitse) webwinkel. In mijn haast had ik een oud adres geselecteerd dat in mijn account was blijven rondslingeren. Ik ben intussen al twee keer verhuisd.
Ik zag mijn vergissing pas in toen ik de bevestigingsmail ontving. Die was verstuurd vanaf een *no-reply@-*adres. Op de website ging ik dan maar op zoek naar een ander e-mailadres om het probleem te melden. Gek genoeg kon ik nergens een e-mailadres of contactformulier vinden. De mail die ik naar het *info@-*adres probeerde te sturen, kwam terug met de melding unzustellbar.
De site vermeldde wel een (gratis) telefoonnummer om een bestelling te wijzigen of te annuleren. Als ik een klantendienst moet bellen — zeker een Duitse — dan breekt het angstzweet me uit, maar goed: ik kon niet anders.
Ik werd meteen in wacht gezet en terwijl ik een drietal schlagers doorstond, moest ik denken aan een blogpost van Darice die me was bijgebleven.
Darice is doof en als een klantendienst énkel telefonisch bereikbaar is, is zij eraan voor de moeite. En als een klantendienst haar probeert te bellen, loopt dat om begrijpelijke redenen ook niet goed af.
Darice bestelt graag eten, maar bij Deliveroo zien ze haar alvast niet meer terug. Op die website is er immers geen veld om een opmerking bij een bestelling te plaatsen. Zij kan dus niet laten weten dat ze doof is en dat het geen zin heeft om haar op te bellen als er wat misloopt. Of als de bezorger het adres niet vindt. Daarom is Darice nu overgeschakeld op Thuisbezorgd.nl.
Maak het voor je bezoekers, klanten of burgers zo gemakkelijk mogelijk om contact met je op te nemen. Laat hen vooral zélf het kanaal kiezen:
Als je helemaal mee wil zijn, ben je als organisatie ook aanwezig op Twitter en Facebook. Misschien zelfs op WhatsApp of Instagram. Dat is prima, maar bedenk wel dat niet iedereen fan is van deze kanalen of er een account heeft.
Daarom ben ik een grote voorstander van live chats op de website zelf: ze bieden alle voordelen van een telefoongesprek, zonder dat je hoeft te bellen. Een echte uitkomst voor dove klanten of burgers dus. Websites met een live chat herken je meestal aan het vriendelijke tekstballonnetje in de rechterbenedenhoek.
Een ander voordeel van een live chat is dat je probleem meestal sneller opgelost raakt dan via e-mail. Ook voor mensen die moeite hebben om zich uit te drukken in een mail, biedt chatten voordelen. Een supportmedewerker kan bijvoorbeeld bijkomende vragen stellen als dat nodig is, en is meestal erg geduldig.
Wat ik ten slotte zelf heel handig vind, is dat je het hele chatgesprek kan bewaren of copy-pasten. Zo kan je later opzoeken wat je precies had afgesproken. Dat helpt als je een beetje vergeetachtig bent! 🤔
Bied een live chat nooit ter vervanging aan van een telefoonnummer of een e-mailadres. Sommige mensen vinden er helemaal niks aan, en helaas zijn populaire live-chat-services als Intercom nog steeds moeilijk bruikbaar voor blinde gebruikers. Maxability schreef in How To Make Live Chat Accessible waarop je moet letten als je een toegankelijke live chat wil toevoegen aan je site.
Kunnen overlays je website echt toegankelijker maken, of is het slechts een lapmiddel? Ontdek wat werkt en wat niet!
In maart 2024 heeft Eleven Ways voor het eerst een onderzoek uitgevoerd naar de aanwezigheid van verplichte toegankelijkheidsverklaringen op Belgische overheidswebsites. Lees hier de resultaten.