Naar inhoud springen Eleven Ways (Home)

Alle artikels

Toegankelijkheid in een organisatie: de aanpak en het engagement van de Europese Commissie

Geschreven door Sophie Ragas op 1 februari 2023 (Gemiddelde leestijd: 2 minuten)

Het communicatiedepartement van de Europese Commissie heeft haar Web Accessibility Action plan  2022–2025 gepresenteerd. Dat is gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid van de websites van de Europese Commissie en andere Europese instellingen. Wat staat er in dat plan en hoe gaan ze dat aanpakken?

Het Web Accessibility Action Plan (gearchiveerde versie) bevat zowel lopende en nieuwe afspraken. De Europese Commissie wil hiermee haar engagement voor digitale toegankelijkheid nogmaals bevestigen en transparant over hoe ze de volgende doelen willen bereiken:

  • Ervoor zorgen dat de eigen website (met inbegrip van websites, mobiele apps en inhoud van sociale media, zowel extern als intern) toegankelijk is voor personen met een handicap.
  • Alle afdelingen die online-content maken en beheren ondersteunen bij het bereiken van dat doel.
  • De uitwisseling en harmonisatie van bevindingen tussen alle EU-instellingen en -organen aanmoedigen, zodat het gehele bestuurlijke apparaat aan de (toepasselijke) normen voldoet.

Feedback en toegankelijkheidsverklaringen

De Europese Commissie zal een feedbackmechanisme opzetten zodat bezoekers problemen kunnen melden. Iedere site en dienst moet een toegankelijkheidsverklaring krijgen en om daar intern iedereen bij te helpen wordt er een template opgesteld.

Verantwoordelijken moeten een toegankelijkheidsbeoordeling kunnen voorleggen voordat een website gepubliceerd wordt. Eind 2022 moet dit alles operationeel en zichtbaar zijn zodat eind 2023 elke site een toegankelijkheidsverklaring heeft.

Monitoring en handhaving

Eenmaal toegankelijk wil je ook graag dat dat zo blijft. Daarom is monitoring en handhaving een belangrijke pijler in het actieplan. De communicatieafdeling van de Europese Commissie gaat ieder jaar een groep websites monitoren en wil een schema ontwikkelen om naar regelmatige monitoring over te gaan. Verder zal men investeren in training en het intern onder de aandacht brengen van het belang van digitale toegankelijkheid. Daarvoor werd recent een taskforce opgericht. Toegankelijkheid willen ze vanaf het begin van een project meenemen en iedere site of app moet uiteindelijk steeds betere scores kunnen voorleggen.

Een actieplan voor jouw organisatie?

Het communicatiedepartement van de Europese Commissie staat gelukkig niet alleen voor deze belangrijke uitdaging. Achter de schermen hebben de inhoudelijke experts van Eleven Ways het afgelopen jaar hard gewerkt en meegeschreven aan dit actieplan. We zijn dan ook trots op het resultaat en kijken uit om samen de volgende stappen te zetten.

Ben je (bijvoorbeeld als overheid) ook op zoek naar een strategische partner om een actieplan mee vorm te geven? Neem vrijblijvend contact op. De ervaring die we de afgelopen jaren opgebouwd hebben dankzij deze intensieve samenwerking met de Europese Commissie willen we heel graag ten dienste stellen van andere organisaties.

Laatste artikels

Haalbare accessibility-tips in je mailbox

Met onze praktische tips leer je hoe je de website of app van jouw organisatie (of klant) voor iedereen toegankelijk maakt.

Je kunt je met één klik uitschrijven.

Waarmee kunnen we jouw organisatie helpen?

Alle contactgegevens